Internetowy Serwis Fletniowy




Fletnię należy chronić przed dużymi różnicami temperatury i wilgotności. Trzymać z dala od źródeł ciepła: piece, kaloryfery, promienie słoneczne, a w szczególności wnętrza samochodu w upalny dzień. W okresie zimowym, po przyniesieniu instrumentu do ciepłego pomieszczenia, przed rozpoczęciem gry należy go pozostawić na godzinę, aby osiągnął temperaturę pokojową. Nie ogrzewać na kaloryferze! Po intensywnej grze fletnię należy wysuszyć. Stawiamy ją na godzinę w pozycji pionowej, częścią przyustną na bawełnianej tkaninie, a następnie w pozycji poziomej, aby powietrze przez parę godzin mogło wysuszyć wnętrze rurek. Wilgotny instrument zamykamy do futerału jedynie na czas transportu, po czym musimy go wysuszyć.

Technika gry

Zacznijmy od ułożenia instrumentu. Fletnie przykładamy do ust, tak aby   rurki i znajdowały się pionowo, długie po prawej, a krótkie po lewej stronie. Prawa dłoń trzyma dłuższe rurki za ich dolną część, lewa dłoń utrzymuje fletnię na poziomie rurek krótkich. Rurka, w którą chcemy zadąć powinna tylko lekko dotykać dolną wargę, tak aby nie powodować zbędnego tarcia w czasie przesuwania instrumentu. Aby wydobyć dźwięk, należy górną wargą skierować strumień powietrza w głąb rurki. Wydobywanie czystego dźwięku jest kwestią wypracowania sobie układu ust. Inaczej wydobywa się tony niskie a inaczej wysokie. Tak więc zadęcie to pierwszy etap nauki gry. Gdy już zostanie opanowany możemy przejść do ćwiczenia interwałów, czyli odległości między dźwiękami. Na początku trudno jest trafić w odpowiednią rurkę, szczególnie, gdy odległość między dźwiękami jest duża. Dobrym ćwiczeniem interwałów jest powtarzanie dwu lub trzech dźwięków znacznie od siebie oddalonych przez kilkanaście minut. Nie należy tego ćwiczenia lekceważyć, gdyż umiejętność szybkiej zmiany dźwięków jest podstawą gry na fletni Pana. Trzecim etapem nauki gry jest modulacja dźwięku, czyli zmiana natężenia i barwy dźwięku. Najbardziej przydatny jest tu efekt wibrato, czyli drżenie i kołysanie dźwięku, który możemy osiągnąć przez poruszanie górną wargą tak, aby nieznacznie zakryć otwór rurki. Efekt ten uzyskamy lekko poruszając fletnią w czasie gry. W początkowej fazie nauki gry, musimy także opanować umiejętność wydobywania półtonów. Na fletni można każdy dźwięk obniżyć o pół tonu. Aby to uczynić należy w trakcie gry odchylić dolną część instrumentu od siebie o ok.30 stopni. Górna część fletni nadal pozostaje przy ustach.


Dlaczego długie rurki z prawej strony ?

 

To pytanie zadaje mi wielu muzyków grających na fortepianie, harmonijce ustnej i innych instrumentach gdzie niskie tony są z lewej strony. Wszyscy oni oczywiście chcą aby im zrobić instrument z długimi rurami z lewej strony. Tłumaczę więc, choć wielu nie chce dać się przekonać, że nie jest ważne jak mamy w głowie ułożoną skalę dźwięków, tylko która ręka jest nas bardziej precyzyjna. Z reguły jest to ręka prawa i to ta ręka powinna trzymać instrument za długie rurki. . Musimy sobie uzmysłowić, że fletnię nie  trzymamy oburącz. Instrument trzymamy jedną ręką za długie rurki a druga ręka tylko podtrzymuje lekko instrument na wysokości rurek krótkich. To ręka trzymająca długie rurki jest odpowiedzialna za precyzyjne przesuwanie instrumentu. Nie zapominajmy, że obok zadęcia największą trudnością w grze na fletni jest właśnie precyzyjne przechodzenie między rurkami-dźwiękami. Zachęcam więc osoby praworęczne do odwrócenia sobie w głowie skali dźwięków, gdyż jest to łatwiejsze niż nauczenia precyzji ręki lewej.